علت بوی بد عرق چیست و چگونه میتوان از آن جلوگیری کرد؟

همه افراد روی زمین عرق می‌کنند. اما در برخی از این افراد، عرق آنها هیچ بویی از خود ساطع نمی‌کند. در این ‌گونه افراد به دلیل عدم وجود نوعی پروتئین در بدن آنها، هیچ‌ وقت بوی بدی نخواهند گرفت. اما بدن حدود نود و هشت درصد مردم روی کره زمین پس از عرق بو می‌گیرد که ممکن است اکثر شما نیز جزء این افراد باشید. اما خبر خوب این است که شما می توانید به‌راحتی بوی بد عرق خود را کنترل نمایید. اول از همه بد نیست بدانید که عرق شما به‌ خودی‌ خود هیچ بویی ندارد و به صورت محلول آب و نمک از بدن شما خارج می‌شود و کاملاً بی‌رنگ است، اما ممکن است بدانید که تمام بدن ما پر از باکتری های غیر خطرناکی است که بیشتر آن ‌ها روی نواحی پوست ما زندگی می کنند. بعضی از این باکتری ‌ها از عرق بدن شما تغذیه می کنند که این عمل باعث می‌شود که عرق شما بوی بدی به خود بگیرد. اما میزان عرق کردن و همچنین بوی عرق بستگی به عوامل زیادی دارد که ما در ادامه به  بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.

علت بوی بد عرق چیست

جنس لباس‌های ورزشی شما

جنس لباس یکی از عوامل بسیار مهم در میزان تعریق پذیری و بوی بد عرق بدن شما است. سعی نمایید که از ورزش کردن و تحرکات سنگین با لباس‌هایی که از جنس پلی استر هستند خودداری نمایید‌. سعی کنید از الیاف‌های طبیعی مانند پشم، لینن، و کتان برای تحرک در فعالیت‌های سنگین استفاده نمایید. این الیاف ها با جذب عرق شما باعث تبخیر آن و خشک شدن عرق شما می‌شوند‌. درست است که الیاف های که از جنس پلی استر هستند، عرق را به خود جذب نمی‌کنند و بسیار زیبا هستند و روی و شیک بودن شما تاثیر می‌گذارد، اما این الیاف قدرت جذب مایعات بسیار پایینی دارند و مایعات را دفع می‌کنند. این لباس‌ها نه‌ تنها به جدا کردن عرق از باکتری های روی بدن شما کمکی نمی‌کنند بلکه حتی باعث می‌شوند که عرق روی پوست شما برای مدت طولانی‌تری باقی بماند و بوی بدن شما را تشدید می‌کند.

 

مصرف انواع مختلف داروها

بسیاری از قرص‌های متنوع و گوناگون ممکن است در قسمت عوارضشان یادداشت کرده باشند که مصرف این داروها ممکن است درآینده باعث بوی بد عرق شما شود. برای مثال داروهای متنوعی مانند قرص‌های استامینوفن، ضد حساسیت‌ها، قرص‌های لاغری و حتی قرص های ضدافسردگی و ضد بارداری از آن دسته داروهایی هستند که ممکن است باعث  بودار شدن عرق شما شوند.

 

کمبود ویتامین ‌ها و املاح معدنی

همان‌طور که خوردن مقدار زیادی از مواد غذایی، باعث بدتر شدن بوی عرق شما می شوند مانند سیر، نخوردن بسیاری از مواد غذایی نیز عامل تشدید کننده ای برای افزایش بوی بد عرق شما هستند. کسانی که میزان منیزیم و ویتامین‌ های اصلی در بدن آن‌ها کم است به‌عبارت‌ دیگر کسانی که سبزیجات و آجیل نمی‌خورند، بوی بدن آن‌ها به‌ مراتب بیشتر و شدیدتر از افراد دیگر است.

 

 مصرف شیرینی ‌ها و شکلات

توجه داشته باشید که باکتری ‌ها عموماً به انواع شیرینی‌جات علاقه زیادی دارند. خوردن مقدار زیادی شیرینی ‌جات باعث می‌شود که قارچ‌ها و باکتری‌های موجود در بدن شما سریع ‌تر رشد کنند و افزایش پیدا کنند، این باکتری ‌ها با افزایش در نواحی مختلف بدن شما و تغذیه از شکر موجود در بدن شما باعث ایجاد بوی بد عرق می شوند.

 رژیم های پروتئینی شما

شاید شما نیز توجه نموده باشید که گیاه‌ خواران معمولاً به دلیل نوع تغذیه‌شان کمتر عرق می‌کنند و بوی عرق آن‌ها آن‌چنان بد نیست. در افرادی که از پروتئین‌ها استفاده می‌کنند و گیاه‌خوار نیستند خوردن مقدار زیادی پروتئین و غذاهایی مانند تخم مرغ، جگر، و ماهی که مقدار زیادی ویتامین بی دارند، دچار مشکل بدبویی عرق خودشان می شوند. به طور کل غذاهای گوشتی پروتئین بالایی دارند و شکستن این پروتئین‌ها از بدن ما انرژی می‌گیرد و این افزایش متابولیسم و خرج کردن انرژی باعث افزایش عرق کردن در بدنمان می شود.

 

عادت استفاده از دست ‌شویی

شاید برای شما دانستن این نکته عجیب باشد که نگه داشتن دست‌شویی و دیر رفتن به دست‌شویی علاوه بر تمام ضررهایی که ممکن است ایجاد کند، باعث می‌شود که عرق شما بوی بسیار بدی بگیرد. تحقیقات متفاوت نشان داده‌است که یبوست های مکرری که شما ممکن است دچار آن‌ ها شوید، سمومی را از دستگاه گوارش جذب می‌کنند و این سموم را به منافذ پوست منتقل میدهند که در نهایت باعث بوی بد عرق شما میشوند.

راهکار های رهایی یافتن از بوی بد عرق

ما در سرتیتر پیش در رابطه با عواملی که باعث می شوند عرق شما تشدید شود و بوی بدتری بگیرد صحبت نمودیم. واضح است که شما با رعایت کردن و توجه به مواردی که عرض کردیم می‌توانید عرق خود را کنترل نمایید. همچنین علاوه بر رعایت کردن آن نکات نکات دیگری نیز وجود دارند که می‌تواند از افزایش بوی بدن شما جلوگیری نمایید. ما در ادامه آن‌ها را برای شما معرفی خواهیم کرد.

 

حمام کردن

یکی از راهکار های اصلی مهم و منطقی کم کردن میزان عرق و بوی بدنتان حمام کردن و شستشوی مداوم نواحی است که بیشتر از سایر نقاط عرق می‌کنند.

 

اصلاح‌ کردن برخی عادات بد تغذیه

تغذیه مناسب یکی از راهکارهای کم کردن بوی بد عرق است. با حذف کرده کم کردن کافئین از برنامه غذایی روزانه خود شما می توانید به راحتی بوی بد عرق خود را تا حد زیادی کم نمایید.

 

 استفاده از انواع مختلف مام اسپری ها و مواد ضد تعریق

امروزه با توجه به شایع شدن این مشکل کارخانه‌های زیادی اقدام به تولید انواع مختلف مام های ضد تعریق نموده‌اند. این محصولات ترکیباتی دارند که از عرق کردن جلوگیری می‌کنند و یا تا حد زیادی می‌توانند بوی بد عرق شما را کنترل نمایند. یکی از انواه ضد تعریق ها مام اسپری های پایه آب سورملینا هستند که علاوه بر جلوگیری از تعریق بیش از حد بدن شما، باعث میشوند در صورت تعریق نیز بدن شما بوی بدی منتشر نکند. همچنین بخاطر ترکیبات غیر شیمیایی برای افراد دارای پوست حساس گزینه بسیار مناسبی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا